Utrecht,
04
mei
2016
|
17:34
Europe/Brussels

Kwartaalupdate NS

Klantoordelen en prestaties eerste kwartaal

  • Reizigerspunctualiteit gestegen naar 92,7%

  • 73,8 % van de reizigers gaf de reis met NS een 7 of hoger

  • Klantoordeel over sociale veiligheid omhoog van 79,8 naar 85,2%

NS kijkt terug op goede prestaties op het hoofdrailnet in het eerste kwartaal van 2016. Meer reizigers kwamen op tijd op hun bestemming en waren meer tevreden over de service en de reisinformatie. Daarbij nam het aantal reizigers in de spits toe met 3,2% en bleef de vervoerscapaciteit in de spits nagenoeg gelijk. De klanttevredenheid hierover steeg fors van 62,0 naar 67,6%. Dat blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2016, die NS periodiek op de website publiceert.

Reizigerspunctualiteit verbeterd

Deze reizigerspunctualiteit was het eerste kwartaal van 2016 92,7% vergeleken met 90,7% in het eerste kwartaal vorig jaar toen reizigers onder meer last hadden van een grote ICT-storing bij de verkeersleiding en een grote stroomstoring in Noord Holland. De reizigerspunctualiteit is het percentage reizigers voor wie de treinreis is geslaagd. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, bij aankomst minder dan 5 minuten vertraging had en - voor de overstappers - de geplande aansluiting is gehaald. Mede als gevolg hiervan is steeg de klanttevredenheid naar 73,8% ten opzichte van 72,8% in het eerste kwartaal vorig jaar.

Spits

De maanden januari, februari en maart gelden in de spoorwereld als drukke maanden. Ondanks een stijging van het aantal reizigers met 3,2% in de spits bleef de vervoercapaciteit in de spits vrijwel gelijk (van 98,8 naar 98,7%). NS heeft meerdere maatregelen genomen om de capaciteit in de spits te vergroten. Op sommige drukke trajecten worden extra bussen ingezet op, eersteklascoupés zijn omgebouwd naar tweede klas coupes en met de pitstop worden defecte treinen sneller terug op het spoor gebracht. De spits zal altijd een drukke periode blijven waarbij staan niet te voorkomen is, maar onder meer door de spoedbestelling van extra Sprinters komt meer capaciteit beschikbaar voor reizigers.

HSL-prestaties verbeteren

Op de hogesnelheidslijn (HSL) is de vervoercapaciteit in de spits toegenomen (van 84,2 naar 91,4%). Een jaar eerder dan gepland is de frequentie van de Intercity direct verdubbeld. De reizigerspunctualiteit op de HSL is echter afgenomen: van 96,4 naar 91 procent. NS wil de uitval van treinen op deze lijn tegengaan en heeft daarom verleden week aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) een verbeterplan aangeboden. Daarmee wil NS binnen twee jaar de aan haar toewijsbare uitval van treinen op het HSL-traject met circa 60 procent verminderen.