Utrecht,
25
juli
2019
|
13:34
Europe/Brussels

Meer treinen in extra onderhoud door hitte, maandag weer normale start treinverkeer

Samenvatting

Update zondag 28 juli, 13.00 uur: maandag weer normale start treinverkeer

Op maandagmorgen 29 juli zullen de treinen naar verwachting weer starten zoals gebruikelijk. Het harde werken door de onderhoudsmonteurs en diverse andere NS-ers de afgelopen dagen en in het weekend heeft zijn vruchten afgeworpen. Er zijn weer voldoende intercity's beschikbaar voor een normale start op maandag.

Eerder bericht zaterdag 27 juli, 12.00 uur: zondag zelfde dienstregeling als vandaag

Op zondag 28 juli zal NS dezelfde dienstregeling rijden als vandaag. Dat betekent dat er ook zondag iets minder intercity's zullen rijden op de volgende vier trajecten: Amsterdam - Rotterdam (IC Direct), Amsterdam - Alkmaar, Den Haag Centraal - Amsterdam en tussen Amsterdam en Sittard.

Dit heeft te maken met het grote aantal treinen dat nog te kampen heeft met storingen door de grote hitte van de afgelopen dagen. Deze zijn dus nog niet inzetbaar en worden op dit moment hersteld door honderden monteurs die permanent aan de slag zijn in de onderhoudswerkplaatsen. Het doel is om op maandag weer te kunnen starten met een normale treindienst. Morgen wordt bekeken of dit inderdaad mogelijk is op maandagmorgen.

Houd er dus wel rekening mee dat er minder treinen kunnen rijden dan gebruikelijk op zondag en check de reisplanner of de NS-app voor u op reis gaat.

 

Vorige update vrijdag 26 juli, 18.00 uur: zaterdag weer meer treinen

Naar verwachting zullen er zaterdag minder ritten worden geschrapt dan vrijdag. Op vier trajecten vallen nog wel enkele intercity's uit: Amsterdam - Rotterdam (IC Direct), Amsterdam - Alkmaar, Den Haag Centraal - Amsterdam en tussen Amsterdam en Sittard. Er rijden dus nog wel intercity's op deze lijnen, maar iets minder.

Ondertussen zijn er nog extra mensen opgeroepen om de treinen te herstellen die last hadden van de hitte. De monteurs in de werkplaatsen werken met man en macht door om zoveel mogelijk treinen weer op de rails te krijgen.

Houd er dus wel rekening mee dat er minder treinen kunnen rijden dan gebruikelijk op zaterdag en check de reisplanner of de NS-app voor u op reis gaat.

Eerdere update vrijdag 26 juli, 15.00 uur: meer avondtreinen van en naar Zandvoort aan Zee

Vanavond rijden er extra avondtreinen van en naar Zandvoort aan Zee. Zo kunnen badgasten extra lang op het strand blijven. Door de hoge avondtemperatuur en de start van het weekend, verwacht NS dat reizigers extra lang in Zandvoort willen blijven. Vanwege de zomer rijden er al 4 treinen per uur tot 19.00 uur. NS heeft besloten, ook in de avond - tot 22 uur - vier treinen per uur te rijden. Daarna rijden er nog 2 treinen per uur. De laatste trein vertrekt om 01.04 uur van Zandvoort aan Zee naar Haarlem.

 

Eerder bericht donderdag 25 juli 22.00 uur

Ook vrijdag schrapt NS nog enkele ritten, omdat er minder treinen beschikbaar zijn. Naast de trajecten Amsterdam – Rotterdam (IC Direct) en Amsterdam – Eindhoven - Sittard, zijn dat Amsterdam – Alkmaar, Amsterdam – Haarlem – Den Haag en Duivendrecht – Lelystad en Schiphol - Utrecht - Nijmegen, daar moeten reizigers uit de richting Arnhem twee keer per uur extra overstappen op Utrecht Centraal.

Door de extreme hitte kan bijvoorbeeld de aandrijving van de treinen oververhit raken. Net als bij de motor van een auto, kun je dan niet verder rijden. ’s Nachts blijft het flink warm, waardoor de systemen niet voldoende kunnen afkoelen. Ook het aircosysteem maakt overuren en kan oververhit raken. Een dubbeldekker met 6 rijtuigen heeft twee airco’s. Valt er een uit, dan kan deze nog wel doorrijden. Valt de tweede uit, dan moet deze ook voor onderhoud van het spoor.

NS heeft in totaal zo’n 5.000 airco’s in de treinen. We hebben op dit moment continu 250 monteurs aan het werk die 24 uur per dag doorwerken om de treinen zo snel mogelijk weer op het spoor te krijgen.

Eerder bericht donderdag 25 juli, 12.00 uur

Door de extreme hitte, zijn er vandaag meer treinen in onderhoud dan normaal. Daardoor hebben we iets minder treinen beschikbaar voor onze dienstregeling. Onze monteurs werken hard om zoveel mogelijk treinen op het spoor te hebben. Toch moeten we op 2 trajecten enkele ritten schrappen: tussen Amsterdam - Rotterdam (HSL) en tussen Amsterdam en Sittard. Reizigers zijn daardoor zo’n 15 tot 30 minuten langer onderweg. Vergeet geen flesje water mee te nemen. Je kunt deze bijvullen op een NS-watertappunt zo’n 140 stations.

Tussen Rotterdam en Amsterdam over de HSL rijden er 3 in plaats van 5 treinen per uur. Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden 4 in plaats van 6 Intercity's per uur. Tussen Eindhoven en Sittard rijden 2 in plaats van de gebruikelijke 4 Intercity's per uur. De Sprinters rijden de gebruikelijke dienstregeling.

Eerder al maakten we bekend dat we op enkeel trajecten met oudere dubbeldekkers, aircosprinters inzetten.