Utrecht,
04
januari
2020
|
17:20
Europe/Brussels

Ontsporing bij Den Haag: wat weten we nu?

Samenvatting

De afgelopen dagen is onderzoek gedaan naar de trein die bij Den Haag uit de rails liep. Dit onderzoek loopt nog. Uit de eerste resultaten blijkt dat de ontsporing waarschijnlijk veroorzaakt is door een defect aan twee wielen van de trein.

Update donderdag 9 januari
Het onderzoek is momenteel in volle gang. Een team van deskundigen onderzoekt hoe dit heeft kunnen gebeuren. Alle relevante data, onderhoudsgegevens en meldingen over de trein worden hierbij zorgvuldig geanalyseerd. Het kan nog enige tijd duren voordat vast is komen te staan wat de oorzaken van de ontsporing zijn geweest.

Onderzoeksrichtingen
Er worden meerdere richtingen onderzocht, om de oorzaken van de beschadiging aan de wielen te achterhalen. Het blokkenremsysteem lijkt een verband te hebben met de beschadigde wielen. Uiteraard wordt de hele constructie van wielen en remmen minutieus onderzocht. Daarbij doen we materiaalonderzoek aan wiel, remblok en remblokhouder. Ook een externe factor kan hebben bijgedragen, zoals een object dat tussen de wielen en het remsysteem terecht gekomen is. Een andere onderzoeksrichting betreft het feit dat deze DDZ trein dienst deed voor Sandite-ritten tegen gladde sporen waardoor de trein zwaarder belast werd. Kortom, er zijn op dit moment meerdere punten die verder uitgezocht moeten worden voordat duidelijk is welke combinatie van factoren tot dit incident heeft geleid.

Controle DDZ
In afwachting van de onderzoeksresultaten zijn afgelopen weekend alle 49 DDZ treinstellen uit voorzorg extra gecontroleerd. Elke 24 uur wordt dit herhaald. Er zijn tijdens deze controles geen vergelijkbare gevallen aangetroffen. Het defect aan het ontspoorde treinstel lijkt vooralsnog op zichzelf te staan.

Ook deze week in de NS Weekly aandacht voor de ontsporing

Nieuwsbericht 4 januari 

Wat is er ook alweer gebeurd?
Op donderdag 2 januari ontspoorde aan het begin van de middag nabij Den Haag Centraal een trein. De trein bestond uit twee aan elkaar gekoppelde treinstellen. Om precies te zijn: het eerste rijtuig van het tweede treinstel liep uit de rails. De trein reed op dat moment ongeveer 30 km per uur. Onze eerste zorg is altijd voor onze reizigers en onze collega’s. Er zaten op dat moment 170 mensen in de trein. Die zijn overgebracht naar een andere trein, zo zijn ze vervolgens naar Den Haag gebracht. Gelukkig waren er onder de reizigers geen gewonden. Bij het incident is de conducteur van de trein wel licht gewond geraakt. Hij is samen met twee andere aanwezige conducteurs en de machinist ter plaatse opgevangen. Zij waren geschrokken, maar maken het gelukkig ook goed.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Direct na het incident heeft NS een onderzoek opgestart om de oorzaak te achterhalen. Dit onderzoek loopt nog en doen we in goede samenwerking met ILT en de Onderzoeksraad van de Veiligheid. Rob Luyten is directeur Techniek bij NS. Hij is direct bij het onderzoek betrokken. Rob: “ProRail heeft onderzoek naar de infrastructuur en de situatie ter plaatse gedaan. Wij hebben de trein naar onze werkplaats in Leidschendam gebracht voor inspectie en onderzoek. Het lijkt er op dat twee wielen van het rijtuig defect zijn geraakt, hierna is de trein van het spoor geraakt. Zo’n ernstige beschadiging van de wielen is zeldzaam en het is essentieel te achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren.’’

Wat was het voor trein?
Het gaat om een zogenaamde DDZ. Dit is een dubbeldekstrein die NS gebruikt voor intercitydiensten. NS heeft in totaal 49 DDZ-treinstellen. Deze treinen rijden vanaf 1993 op het spoor en in 2010 en 2011 zijn ze allemaal gemoderniseerd. Rob Luyten: “De betreffende trein was recent onderhouden. Er waren twee meldingen voor onderhoud. Deze zouden binnen de normale afhandelingstermijn worden nagelopen. Dit stond gepland voor de avond van 2 januari. In afwachting van de onderzoeksresultaten, worden uit voorzorg alle DDZ-treinen extra gecontroleerd.”

foto: de bewuste trein staat op de brug voor inspectie
De bewust trein staat op de brug voor inspectie