Utrecht,
08
februari
2024
|
12:01
Europe/Brussels

Dienstregeling 2025: grootste wijziging in jaren

Samenvatting

NS wil de dienstregeling in 2025 flink verbeteren en zo een forse stap zetten richting de toekomst. Het is de grootste verandering in jaren en voor veel reizigers verandert er dus wel iets. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2025 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het LOCOV. De nieuwe dienstregeling start 15 december en is de eerste van twee stappen van een grote structuurwijziging die NS wil doorvoeren om op de toekomst voorbereid te zijn. De tweede stap volgt als de hogesnelheidslijn (HSL) verder ingebed wordt in het nationale spoornetwerk en de nieuwe, snelle ICNG naar meer delen van het land gaat rijden.

In de dienstregeling van 2025 maakt NS het reizen voor veel treinreizigers aantrekkelijker. We gaan diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Tegelijkertijd voeren we veranderingen door om Amsterdam en Schiphol ondanks jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal goed bereikbaar te houden. De Intercity direct rijdt voortaan niet meer naar Amsterdam Centraal, maar naar Amsterdam Zuid en vervolgens door naar Lelystad of Amersfoort. In de dienstregeling van 2025 gaan er 1600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling.

“Treinreizigers ondervinden momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden. Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren. We rijden bijvoorbeeld met nieuwe en snellere Intercity's over de Hogesnelheidslijn vanuit Rotterdam door naar Lelystad en Amersfoort. Tussen Rotterdam en Den Haag rijden we zes Sprinters per uur en we rijden meer treinen in de vroege ochtend en de late avond. Stap voor stap maken we de trein voor steeds meer reizigers een aantrekkelijke manier van reizen.”

Wouter Koolmees, president-directeur NS

Hogesnelheidslijn
De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nog niet in 2025. Daarom gaan ze volgend jaar verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland overstappen op station Amersfoort. De stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad krijgen 1x per uur een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel.

Airport Sprinter
Er wordt de komende jaren intensief gewerkt op en rond Amsterdam Centraal, om het station klaar te maken voor de toekomst. Tijdens de werkzaamheden zijn voortdurend minder perronsporen beschikbaar. NS introduceert daarom de Airport Sprinter. Dit is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.

TienminutenSprinter naar Den Haag
Tussen Den Haag Centraal, Roterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de TienminutenSprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Daarnaast betekent meer treinen minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.

Sneller en vaker naar Brussel
NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu.

Belangrijke verbeteringen
Enkele andere belangrijke uitbreidingen en verbeteringen die NS wil doorvoeren in dienstregeling 2025:

  • De tienminutentrein Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Arnhem willen we van maandag tot en met donderdag de hele dag rijden. De bereikbaarheid van station Amsterdam Bijlmer Arena verbetert hierdoor flink. Er zijn grote werkgevers en er vinden veel evenementen plaats in onder meer de Johan Cruijff Arena en de Ziggo Dome.
  • We willen meer treinen in de spits, de avonden en weekenden. Zo keren bijvoorbeeld de kwartierdiensten tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden weer terug. Ook gaat NS op tal van trajecten op sommige dagen vroeger de eerste trein rijden of kun je later de laatste trein nemen. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 5.19 uur), een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur), Den Haag-Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00:51 uur).
  • Op vrijdag- en zaterdagavond willen we tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity, tot half 1 ’s nachts. Dat betekent een aanzienlijke verbetering voor reizigers in dit deel van de Randstad in de avonduren.
  • Maandag tot en met donderdag willen we in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.
  • De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar willen we laten terugkeren. NS wil in de spitsrichting op maandag tot en met donderdag twee ritten per spitsrichting rijden.
  • Tussen Utrecht en Woerden willen we overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag. Daardoor worden de stations Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Terwijde en Vleuten de hele dag weer vier keer per uur bediend.
  • Op vrijdag willen we de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur laten rijden.
  • Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal willen we op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal gaan meer treinen rijden in de brede spits.
  • We willen de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag rijden. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
  • We willen op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport herstellen.
  • We willen de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer doorrijden, namelijk tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is ook Venlo in de avonduren beter verbonden met de Randstad.
  • Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden willen we extra ritten toevoegen.

Tekst gaat door onder het kaartje

Uitdagingen
Ondanks dat we veel ambities hebben, zijn er ook uitdagingen. Zo blijft hogesnelheidslijn kwetsbaar, zeker nu er veel nieuwe snelheidsbeperkingen op zitten en de levering van de ICNG langer duurt. Door meer doorgaande treinen over de hogesnelheidslijn te laten rijden, kan die kwetsbaarheid ook tot overlast leiden in andere delen van Nederland. Het alternatief – het gebruik van de hsl beperken – geeft grotere problemen, omdat NS dan niet het huidige aantal treinen kan blijven rijden of rond Amsterdam zelfs minder treinen moet rijden. Een andere uitdaging zijn de vele werkzaamheden die volgend jaar door ProRail aan het spoor uitgevoerd worden. En de schaarste op de arbeidsmarkt blijft uit een uitdaging. We werven daarom continu nieuwe collega’s, met name monteurs.

Definitieve dienstregeling
Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties en regionale overheden begin van het jaar om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. In het najaar wordt de definitieve dienstregeling dan bekendgemaakt.