Utrecht,
28
november
2016
|
16:24
Europe/Brussels

Werk aan de Willemsspoortunnel en proefritten Den Haag-Breda

Op 3 december beginnen de werkzaamheden om het spoor in de Willemsspoortunnel te vervangen. Ook wordt gewerkt aan stations Blaak en Rotterdam-Zuid. Van 3 t/m 18 december en van 7 t/m 22 januari zal de Willemsspoortunnel daarom beperkt te gebruiken zijn voor treinverkeer. In de tussenliggende periode van 19 december t/m 6 januari test NS treinen op de verbinding tussen Den Haag en Breda via de HSL.

Reizigers kunnen gedurende deze periode met de trein of, in weekenden, met vervangend busvervoer op hun bestemming komen. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd, extra overstappen en drukte in de trein.

Wat houden de werkzaamheden in?
De sporen en de bovenleiding in en rondom de Willemsspoortunnel moeten worden vervangen omdat ze tegen het einde van hun levensduur lopen. Zo voorkomen we storingen. Ook werken we aan twee, soms drie tunnelbuizen en worden de perrons op station Rotterdam Blaak en station Rotterdam Zuid vernieuwd én verlaagd. Reizigers kunnen daardoor in de toekomst makkelijker gelijkvloers de trein instappen. Voor meer informatie over de werkzaamheden zie: https://www.prorail.nl/werkzaamheden/.


Wat betekent dit voor reizigers?

Periode

Gevolgen voor reizigers

Extra reistijd

Werkdagen:

Van 3 t/m 18 december en 7 t/m 22 januari

-Minder treinen Rotterdam Centraal-Lombardijen. Treinen worden versterkt.-Spitsbussen:

Tilburg - Rotterdam Centraal

Breda - Den Haag Centraal

Breda - Erasmus Universiteit (rijdt niet in kerstvakantie)

Breda - TU Delft (rijdt niet in de kerstvakantie)-Op langere trajecten omreizen

15 tot 30 minuten

 

Weekenden:

10-11 december

17-18 december14-15 januari

21-22 januari

-Geen treinverkeer tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen

- Er rijden snelbussen tussen:

Zwijndrecht – Rotterdam Alexander

Zwijndrecht – Schiedam Centrum

-Rotterdam en omgeving omreizen om met RET

-Vanaf Rotterdam Lombardijen rijden treinen naar het zuiden.

30 tot 60 minuten

19 december t/m 6 januari

-IC Den Haag CS-Breda rijdt niet-IC Lelystad- Den Haag HS-Dordrecht rijdt door naar Breda

Tot 15 minuten

Adviezen voor reizigers
NS raadt reizigers aan in deze periode rekening te houden met extra reistijd, extra overstappen en drukte in de trein. Reizigers wordt aangeraden waar mogelijk buiten de spits reizen. Voor meer informatie: www.ns.nl/treinverkeerrotterdam. 10 dagen van tevoren kunnen reizigers reisadviezen opvragen via de reisplanner. NS raadt reizigers aan vlak voor de reis de reisplanner nogmaals te raadplegen voor het meest actuele reisadvies.

Station Blaak
Als gevolg van het vernieuwen van de perrons op station Blaak, moeten deze eerst deels worden afgebikt. Dit geeft geluidsoverlast waardoor reizigers het fluitsignaal en de omroep niet meer goed kunnen verstaan. Ook weerkaatst het geluid in de tunnel, wat mogelijk gehoorschade zou kunnen veroorzaken. Om onveilige situaties te voorkomen zullen treinen niet stoppen op station Blaak van 3 t/m 6 december en 7 t/m 10 januari. Reizigers kunnen van en naar station Blaak reizen met de metro (RET)

Proefbedrijf Den Haag-Breda-Eindhoven
Op 23 januari start NS met de nieuwe intercity tussen Den Haag en Breda. Deze rijdt deels via de Hogesnelheidslijn (HSL). In de loop van 2017 rijdt deze intercity tussen Den Haag en Eindhoven. Met deze nieuwe verbinding heeft de reiziger straks een tijdswinst van ongeveer 11 minuten op het hele traject tussen Den Haag en Eindhoven. De trein rijdt de eerste maanden tussen Den Haag en Breda; voor reizigers die verder willen naar (of reizen vanuit) Eindhoven is er die periode een extra overstap op station Breda.

De periode tussen de twee buitendienststellingen is voor NS een uitgelezen kans om de nieuwe intercity te testen. Maandag 19 december start een volledige test van de treindienst Den Haag – Breda waarbij NS drie weken lang twee keer per uur testrijdt. Dit heet een proefbedrijf. Reizigers mogen dan nog niet mee. Ook al eerder – vanaf 3 december – start een aantal testritten, zodat machinisten ervaring kunnen opdoen met het materieel en het rijden over de HSL.




Kijk ook het nieuwsbericht bij RTV Rijnmond: "Forse overlast door werk aan spoor bij Rotterdam"